Historie

MX-5 CUP: historie a současnost

Jak a proč si jezdíme už skoro 10 let zlepšovat své řidičské schopnosti na závodní okruhy?

Seriál MX-5 CUP začal v roce 2009 jako Miata Cup a pod tímto označením fungoval až do roku 2012, kdy byl díky partnerství s firmou ELIT přejmenován. Jak název napovídá, šlo (a vlastně stále jde) o aktivitu nadšených majitelů vozů Mazda MX-5, kteří správně usoudili, že na driftování a závodění je lepší uzavřená trať, než běžné silnice.

Vozy Mazda MX-5 jsou vyhlášeny svou zábavností a není tedy divu, že o účastníky nikdy nebyla nouze. Ba co víc, možnost zajezdit si téměř celý den na okruhu za cenu jen lehce přes tisícovku, která dělá z našich závodů patrně nejlacinější možnost, jak si tímto způsobem zajezdit, postupem času nalákala i majitele dalších vozů, nehledě na vybranou společnost totálních automobilových nadšenců.

 

Na závodech Miata Cup/MX-5 CUP, se tak během pěti let objevila auta doslova od Favoritu po Ferrari 458 Italia, setkat jste se mohli ale i s Nissany GT-R, všemožnými Porsche, BMW, Hondami, Kaipany a Caterhamy, Lotusy, KTM X-Bow a objevila se dokonce i britská exotika Noble a sem-tam o skutečné závodní auto. Častými a pravidelnými hosty jsou majitelé Opelů Speedster, jejichž účast už by někdy možná vydala na samostatný pohár, přivítali jsme předlouhou řadu hot-hatchů různých značek, ale mnohokrát přijela i naprosto běžná auta, jejichž majitelé prostě jen chtěli zkusit, jaké to je zařádit si na závodním okruhu.

Je třeba zdůraznit, že naše závody nebyly, nejsou a doufejme, že ani nikdy nebudou, demoliční derby. Dbáme na to, aby bylo při našich akcích tak bezpečno, jak je to jen možné, pro všechny účastníky a tedy i případné spolujezdce vyžadujeme helmy. Tréninkové jízdy na okruhu jsou sice hromadné, takže je třeba zvýšené opatrnosti, současně si ale lze také (s rozumem) „zazávodit“. Skutečný „závod“ však již jezdíme stejným způsobem jako v rallye, tedy Time attack, kdy jediným soupeřem jezdce je časomíra a na trati je době zajížděných měřených kol účastník sám. Díky tomu a také díky velké ukázněnosti účastníků, za kterou jsme vděční, jsme zatím neměli ani jedinou kolizi dvou aut. K občasnému kontaktu s bariérami pochopitelně čas od času dochází, pokud řidič přecení schopnosti své nebo svého vozu, ale vždy to odneslo nanejvýš pár plechů.

Rádi vás mezi námi uvítáme. Nebo snad znáte nějaký lepší způsob, jak strávit den?